Opowiadanie multidyscyplinarne, mogą więc wystąpić problemy w komunikacji. Specjalistyczne słownictwo z zakresu żeglarstwa (oraz skoków narciarskich czasem również) może być niezrozumiałe. Żeby więc w każdej notce nie roiło się od przypisów, stąd ten słowniczek żeglarsko-skokowy.
Prawdopodobnie alfabetycznie. I na pewno z przymrużeniem oka ;)
SKOKI NARCIARSKIE |
FisCup - zawody III ligi, aby wziąć w nich udział, trzeba być zarejestrowanym w rejestrze zawodników FIS (Międzynarodowa Federacja Narciarska); inaczej FC
przeliczniki za wiatr - dodatnie bądź ujemne punkty przyznawane za sprzyjający (ujemne) oraz niesprzyjający (dodatnie) wiatr podczas skoku w odniesieniu do sytuacji pogodowej podczas skoku pierwszego zawodnika; sposób manipulacji wynikami konkursów od 2009 roku
Puchar Kontynentalny - zawody II ligi, aby brać w nich udział, trzeba zdobyć przynajmniej jeden punkt FC na przestrzeni ostatnich dwóch sezonów; inaczej Kontynental, CoC, PK
Puchar Świata - zawody I ligi, aby brać w nich udział, trzeba zdobyć przynajmniej jeden punkt PK na przestrzeni ostatnich dwóch sezonów; inaczej PŚ
przeliczniki za wiatr - dodatnie bądź ujemne punkty przyznawane za sprzyjający (ujemne) oraz niesprzyjający (dodatnie) wiatr podczas skoku w odniesieniu do sytuacji pogodowej podczas skoku pierwszego zawodnika; sposób manipulacji wynikami konkursów od 2009 roku
Puchar Kontynentalny - zawody II ligi, aby brać w nich udział, trzeba zdobyć przynajmniej jeden punkt FC na przestrzeni ostatnich dwóch sezonów; inaczej Kontynental, CoC, PK
Puchar Świata - zawody I ligi, aby brać w nich udział, trzeba zdobyć przynajmniej jeden punkt PK na przestrzeni ostatnich dwóch sezonów; inaczej PŚ
ŻEGLARSTWO |
achtersztag - metalowa lina z tyłu jachtu, stabilizująca maszt w osi podłużnej
bezan - trzeci żagiel, wystepujący na jachtach dwumasztowych, wciągany na drugi maszt
bom - drewniany drąg mocowany do masztu pod kątem prostym, stanowiący stelaż dla żagla
dziób - przód jachtu
fał - lina służąca do podnoszenia i opuszczania różnych elementów, np. żagli, steru, mieczafok - jeden z żagli; taki całkiem z przodu
grot - jeden z żagli; taki przy maszcie, większy nieco niż fok; od dołu przymocowany do bomu
halsować - płynać pod wiatr, raz po raz przecinając linię wiatru poprzez liczne zwroty.
klarować - robić porządek na jachcie
KWŻ - Kierownik Wyszkolenia Żeglarskiego; boss wszytskich bossów na obozach żeglarskich
Mak - klasa jachtu kabinowego, jednomasztowy [dla ciekawych]
miecz - kawał blachy opuszczany pod wodę, dzięki któremu jacht płynie prosto; dokładniejsze wyjaśnienie tego zjawiska na kursie lub lekcji fizyki
odpadać - odsuwanie jachtu od linii wiatru
Omega - klasa jachtu, jednomasztowy [dla ciekawych]
ostrzyć - zbliżąnie jachtu do linii wiatru
pagaje - krótkie wiosła
poler - pachołek przy kei, do którego cumuje (parkuje) się jachty
Puchar Księżniczki Zofii - żeglarski Puchar Europy, całkiem spora impreza sportowa odbywająca się na Majorce [dla ciekawych]
Puchar Księżniczki Zofii - żeglarski Puchar Europy, całkiem spora impreza sportowa odbywająca się na Majorce [dla ciekawych]
regaty - wyścigi jachtów
rufa - tył jachtu
rumpel - drąg, którym się steruje (takie koło sterowe, ale nie do końca)
skala Beauforta - skala siły wiatru od 0 (cisza) do 12 (huragan) [dla ciekawych]
szekla - małe, żelazne coś, służące do montowania jednych cosiów do drugich [dla ciekawych]
szot - lina służąca do panowania nad fokiem
sztag - metalowa lina z przodu jachtu, stabilizująca maszt w osi podłużnej
śluza - budowla mająca na celu umożliwienie pokonanie poziomów wody. Taka... winda dla jednostek pływających. [dla ciekawych]
taklować - zakładać żagle i liny
talia - lina służąca do panowania nad grotem; nawinięta na dwa bloczki, jeden mocowany do pokładu drugi do bomu
Trener - klasa jachtu, dwumasztowy [dla ciekawych]
wanty - metalowe liny po bokach masztu, stabilizujące maszt w osi poprzecznej
wybrać - pociągnięcie do siebie szota (talii), powodujące przybliżenie żagla do osi jachtu
wyluzować - wypuszczenie od siebie szota (talii), powodujące odsunięcie żagla od osi jachtu
zwrot - manewr polegający na przecięciu linii wiatru dziobem, bądź rufą; nieumiejętnie wykonany może poskutkować wywrotką
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz